Poistuminen | Toimielimet | Sosiaalilautakunta | Pöytäkirja 17.11.2004 | Avaa haku

Sosiaalilautakunta
Kokous 17.11.2004 / Pykälä 142



Sosiaalilautakunta § 142 17.11.2004

Ateriapalvelun palvelusetelin myöntämisen perusteet vuodelle 2005

SOSLTK § 142

(Asian valmistelijat Merja Hauhtonen, puh. 08-4294 295, ja Terttuirmeli Haapakoski, puh. 08-4294 281)

Palveluseteliä koskeva lainsäädäntö
Palveluseteliä koskeva lainsäädäntö tuli voimaan vuoden 2004 alusta. Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelijärjestelmän tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta, tarjota kunnille uusi vaihtoehto palvelujen järjestämiseksi, parantaa asiakkaiden valinnan mahdollisuuksia sekä lisätä ja kehittää yksityistä palvelutuotantoa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettuun lakiin on lisätty uusi palvelujen järjestämisvaihtoehto, jonka mukaan kunta voi järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon toimialaan kuuluvat tehtävät antamalla palvelunkäyttäjälle palvelusetelin.

Kunta vastaa lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä ja päättää palvelujen järjestämistavan. Kunta voi järjestää toiminnan itse tai sopimuksin muiden kuntien kanssa, kuulumalla kuntayhtymään, hankkimalla palvelun ostopalveluna julkiselta tai yksityiseltä palveluntuottajalta tai uutena vaihtoehtona antamalla palvelusetelin.

Palvelusetelillä kunta sitoutuu maksamaan palvelunkäyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palvelun tuottajalta hankkimat palvelut kunnan päättämään setelin arvoon saakka. Palvelusetelillä järjestettävien palvelujen tulee vastata sitä tasoa, mitä edellytetään vastaavalta kunnalliselta palvelulta. Asiakas voi hankkia palvelusetelillä palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Palveluseteliä ei sovelleta kuntien, kuntayhtymien tai valtion tuottamiin palveluihin.

Tukipalveluissa, kuten ateriapalvelu, palveluseteli on tasasuuruinen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, etteivät asiakkaan tulot vaikuta setelin arvoon.

Asiakasmaksulain 12 § asettaa palveluseteliä käytettäessä rajoituksia asiakkaan omavastuuosuudelle. Asiakkaan omavastuuosuus ei saa ylittää sitä asiakasmaksua, minkä kunta voisi periä itse tuottamistaan palveluista, ellei palvelusetelin arvon määräytymisestä ole erikseen toisin säädetty. Tukipalveluissa arvon määräytymisestä ei ole erikseen säädetty. Palvelusetelin on kuitenkin oltava arvoltaan kohtuullinen.

Palvelusetelimallissa asiakkaalta ei peritä asiakasmaksua, vaan asiakas suorittaa palvelusetelillä hankkimistaan palveluista tuottajalle omavastuuosuutena palvelusetelin arvon ja palvelun hinnan välisen erotuksen.

Sosiaalitoimen taloussuunnitelmaan sisältyvä ateriapalveluiden järjestäminen

Sosiaalihuoltolain mukaisia kotipalveluun liittyviä ateriapalveluita Ylivieskassa järjestetään vuoden 2005 aikana sekä ostopalveluna että palvelusetelillä seuraavasti:

1. Kotiin kuljetettavina yksittäispakattuina aterioina lähinnä arkipäivisin. Palvelu järjestetään ostopalveluna. Tuottajana Vieskan terveydenhuoltokuntayhtymä.

2. Ateriapalvelu ravitsemus- tai keittiötoimintaa harjoittavissa liikkeissä/yksiköissä paikan päällä tarjoiltuna arki- ja sunnuntaipäivisin. Ateriapalvelut on kilpailutettu ja ne tullaan järjestämään
- palvelusetelillä; tuottaja Ylivieskan seurakunta
- ostopalveluna; tuottaja Vieskan terveydenhuoltokunta yhtymä
- SVL:n perusteella ravintola Lounatuuli ja Ylivieskan Seurakunta.

Palvelusetelin arvo Palveluseteli tulee käyttöön edellä olevan perusteella tällä hetkellä ainoastaan Ylivieskan seurakunnan tuottamiin palveluihin. Vuoden 2003 tilinpäätöksen mukaan palvelusta aiheutuvat kustannukset olivat 18.137,60 € alv 0 % ja 22.127,87 € alv 22 %. Asiakasmaksutulot olivat 11.336 €. Nettokustannus 6.801,60 € alv 0 % ja 10.791,87 € alv 22 %. Sosiaalilautakunnan vahvistama ateriamaksu vuonna 2003 oli 4,0 €/ateria.

Ylivieskan seurakunta on tarjonnut ateriapalveluja hintaan 7,56 €/ateria alv 22 %. Sosiaalilautakunnan vahvistama asiakasmaksu ateriapalvelusta vuonna 2004 on 4,1 €/ateria. Palvelusetelin arvon määräämisessä voidaan soveltaa tuottajan ja palvelusta perittävän asiakasmaksun välistä erotusta. Palvelusetelin arvo voi olla tasasuuruinen eikä siihen edellytetä sovellettavan tuloharkintaa.

Vuoden 2005 ateriapalvelun kustannus palvelusetelillä tulisi olemaan 9.068,80 € alv 22 %, mikäli setelin arvo olisi 3,20 €/ateria. Palveluseteli sisältää 22 %:n arvonlisäveron.

SOSIAALIJOHTAJA: Sosiaalilautakunta päättää hyväksyä palvelusetelin myöntämisen perusteet vuodelle 2005 seuraavaksi:
1. Palvelusetelin arvo:
Ateriapalvelun palvelusetelin arvo on 3,20 €/ateria.

2. Palvelusetelien määrä:
Ateriapalvelun palveluseteleitä myönnetään asiakkaalle viisi kappaletta viikossa lounasaterian hankintaan. Asiakkaan tulot eivät vaikuta palvelusetelin myöntämiseen.

3 Palvelusetelin käytännön toimintatapa:
Kaupunki antaa asiakkaalle tietyn ajanjakson voimassa ole-
van palvelusetelin ja sosiaalilautakunnan hyväksymät pal-
veluntuottajat laskuttavat kaupunkia setelin arvosta. Ateria-
palvelun asiakas maksaa suoraan palveluntuottajalle palve-
lusetelin arvon ja palvelujen hinnan välisen erotuksen.

4. Palvelusetelin myöntäjä:
Palvelusetelin myöntää sosiaalikeskuksen johtosäännön
mukaan kotipalvelunohjaaja, joka laatii yhdessä asiakkaan
kanssa hoito- ja palvelusuunnitelman.

5. Tiedotus asiakkaille:
Sosiaalikeskus pitää luetteloa palvelusetelin piiriin hyväksy-
mistään yrittäjistä ja toimittaa asiakkaalle tiedot kaikista
kaupungin alueella toimivista palveluseteliyrittäjistä.

6. Muut näkökohdat:
Muutoin noudatetaan palveluseteliä koskevaa lainsäädän-
töä ja vuonna 1999 hyväksytyn palvelusetelimallin periaat-
teita.


SOSIAALILAUTAKUNTA: Hyväksyttiin.



©